top of page

איך גן השעשועים מכשיר את אנשי עסקים של מחר

  • תמונת הסופר/ת: Natasha Michlin Rapaport
    Natasha Michlin Rapaport
  • 13 בפבר׳
  • זמן קריאה 3 דקות

הידעתם שהתכונות הנדרשות להצלחה בעולם העסקי מתחילות להתפתח הרבה לפני שאנחנו עונדים את החליפה הראשונה - למעשה, כבר בגן השעשועים.

ילדים רוכשים מיומנויות
ילדים רוכשים מיומנויות

כשאנחנו חושבים על אנשי עסקים, עולה בדמיוננו תמונה מוכרת: אנשים בחליפות מחויטות, טסים במחלקת עסקים ברחבי העולם, עם מזוודות טרולי ומחשב נייד. אך מאחורי התדמית הזוהרת הזו מסתתר הרבה יותר, איש או אשת עסקים שקודם כל אדם בעל חזון, המוביל ארגון להשגת מטרות תוך קבלת החלטות מורכבות בתחומי הייצור, השיווק, המכירות והכלכלה.

אז איך בדיוק מתקשר גן השעשועים לפיתוח המנהיגות העסקית של ילדינו?

כהורה, מנהלת פרויקטים בעבר, מדריכת הורים ובעלת עסק היום, אני רואה קשר מפתיע בין התנהגות ילדים בגן השעשועים לבין הכישורים הנדרשים להצלחה בעולם העסקים.

 

תכונות המנהל המצליח מתחילות בילדות

עולם העסקים דורש יצירתיות, גמישות מחשבתית, ויכולת הסתגלות - כל אלה מתפתחים באופן טבעי בגן השעשועים. כשילד מטפס על מתקן חדש או מתמודד עם אתגר פיזי, הוא מפתח ביטחון עצמי ויכולת התמודדות עם מצבים לא מוכרים, בדיוק כמו מנהל הניצב בפני אתגרים עסקיים.


בחירה וקבלת החלטות: בגן השעשועים, ילדים נדרשים לקבל החלטות רבות: באיזה מתקן לשחק? עם מי להתחבר? מתי לעבור למשחק הבא? כל החלטה כזו מפתחת את שריר קבלת ההחלטות. הם לומדים להעריך סיכונים (האם אני מסוגל לטפס כל כך גבוה?), ולהתמודד עם תוצאות החלטותיהם.


הבנה מתמטית בסיסית: כשילד מחכה בתור למגלשה או סופר כמה ילדים לפניו, הוא מפתח הבנה מספרית בסיסית. משחקי חול מלמדים על כמויות ויחסים - כמה חול נדרש לבניית ארמון?


למידה מאחרים: גן השעשועים הוא מעבדה חברתית מושלמת. ילדים צופים אחד בשני, לומדים טכניקות חדשות ממשחק של אחרים, ומשתפים פעולה בפרויקטים (משחקים) משותפים. זוהי בדיוק אותה יכולת שתשרת אותם בעתיד כשיצטרכו ללמוד מעמיתים ומתחרים בשוק.


תכנון וחשיבה ארוכת טווח: כשילד מתכנן לבנות מבנה בארגז החול, הוא לומד לחשוב קדימה: איך המבנה יראה? מה נדרש כדי שיחזיק מעמד? אלו שלבים צריך לבצע? זוהי התחלה של חשיבה אסטרטגית, מיומנות חיונית למנהל בעולם העסקי.


ניהול משאבים: משחק בגן שעשועים מלמד על ניהול משאבים מוגבלים: זמן (כמה זמן נשאר עד שצריך ללכת הביתה?), אנרגיה (האם כדאי להתעייף עכשיו או לשמור כוח למשחק אחר?), וכלי משחק (איך מחלקים את הצעצועים בין כולם?).

 

אז איך עושים את זה

עודדו את ילדיכם להתנסות במגוון פעילויות בגן השעשועים - גן השעשועים הוא סביבת למידה עשירה המציעה הזדמנויות רבות להתפתחות. כשילד מטפס על מתקנים, הוא מפתח קואורדינציה וביטחון עצמי. כשהוא משחק במגלשה, הוא לומד על חוקי הפיזיקה הבסיסיים. משחק בארגז החול מפתח יצירתיות ומוטוריקה עדינה. עודדו את הילד לנסות מתקנים חדשים ולהתנסות במשחקים שונים, כך תתרמו להתפתחותו המוטורית והקוגניטיבית.


אפשרו להם לפתור בעצמם קונפליקטים (תחת השגחה) - כשילדים רבים על צעצוע או תור במתקן, זו הזדמנות מצוינת ללמידה חברתית. במקום להתערב מיד, תנו להם הזדמנות למצוא פתרון בעצמם. השגיחו מרחוק והתערבו רק אם המצב מחריף או אם יש סכנה. כך הם לומדים כישורי משא ומתן, אמפתיה ופתרון בעיות.

שוחחו איתם על החלטותיהם ועודדו חשיבה רפלקטיבית. בסוף המשחק או בדרך הביתה, שאלו את הילד על החלטות שקיבל: "איך החלטת לפתור את הבעיה עם חברך?", "מה גרם לך לבחור דווקא במשחק הזה?". שיחות כאלה מפתחות מודעות עצמית, יכולת הסקת מסקנות ולמידה מניסיון. זה גם מחזק את הקשר ביניכם ומעביר מסר שאתם מתעניינים בחוויות שלהם.


הימנעו מהתערבות יתר - תנו להם להתמודד עם אתגרים בכוחות עצמם. כשילד מתמודד עם אתגר, למשל טיפוס על מתקן חדש או בניית מבנה מחול, ההתערבות המיידית שלנו עלולה לפגוע בתהליך הלמידה שלו. במקום זאת, תנו לו זמן להתנסות, לטעות ולנסות שוב. הציעו עזרה רק כשהוא באמת זקוק לה או מבקש אותה במפורש. כך תטפחו עצמאות, חוסן נפשי ויכולת התמודדות עם קשיים.

גן השעשועים הוא הרבה יותר מאשר מקום לבילוי אחר הצהרים. הוא מהווה שדה אימונים לפיתוח כישורים שישרתו את ילדינו בעתידם המקצועי. בזמן שהם משחקים ונהנים, הם רוכשים את הכלים שיהפכו אותם למנהיגי העתיד.

 
 
 

תגובות


bottom of page